Media 2024 2025

grafomotoriek : we oefenen speels de schrijfpatronen

visspel met magneet….. welke vis ga je vangen? welke schrijfoefening gaan we oefenen ?

lussen, krullen, kikkersprong, boogjes naar onder, enz enz…..

werken met gips thema gevoelens, werken rond allerlei soorten stenen,

Met een stappenplan maken we van poeder een steen, een gips steen

1 we vullen onze grote pot met drie kleine potjes water

2 we doen 4 potjes gipspoeder in de grote pot met water

3 we roeren en mengen het poeder met het water tot we een dikke melk’pap’ verkrijgen

4 we gieten de ‘pap’ in een rechthoekige plastic pot en wachten tot het gips hard is geworden.

we schilderen een zijde zwart en gaan hier volgende week in krassen met spijkers,

Bij juf Annelies gaan we hierin krassen…. letters, tekeningen, vormen

*****************************************************************************************************

computerklas

Na nieuwjaar starten we ook in de computerklas, we werken op de chromebook-computers met de computermuis, we leren klikken, slepen, scrollen met de computermuis, Op het toetsenbord werken we ook met de pijlen om een voorwerp door een doolhof te sturen.

aandacht voor :

inkleuren van figuren door te klikken

puzzels maken door te klikken, te slepen en los te laten

doolhof volgen met de pijlen op het toetsenbord

memoryspel door te klikken

nadien gaan we in de sneeuw onze naam schrijven

===================================================

Kerstvakantie : gelieve met jullie kleuters zoveel mogelijk teloefeningen te doen, zie hier enkele tips

=================================================================

thema de kerstmisman techniek

Timmeractiviteit: we bespreken hoe we deze kerstboom kunnen maken, wat doen we eerst, wat doen we nadien, wat doen we het laatste? we komen tot een stappenplan en gaan dan uitvoeren.

1 rond de vorm gaan van de kerstboom, deze uitknippen en de lussen , kikkersprong enz op tekenen, deze boom op de plank timmeren met duimspijkers

( we herhalen de lussen naar boven, de krullen naar onder, de boogjes van de kikkersprong en de boogjes naar onder van de zee)

2 reepje sneeuw of gras meten, afknippen en vasttimmeren

3 4 ballen knippen en vasttimmeren

4 de ster knippen en vasttimmeren

zelfstandig duimspijkers vasttimmeren met een lange reep ‘sneeuw’ meten welk stuk

we nodig hebben, de breedte van de plank

kieskasten letters snel herkennen, welke naam begint met deze letters

K kinan Z zuma (paw patrol) enz enz

=========================================

Thema sint op bezoek

We werken met de beebot robot, deze is nu sinterklaas geworden, hij moet door het doolhof naar de IMO school, weet je of hij rechtdoor moet rijden, links of rechts moet afslaan, wanneer moet hij draaien?

Is er een korte weg of is er een lange weg? Welke weg kies je ?

Kan jij de robot programmeren zodat hij in de Imo school terechtkomt….

We maken nadien zelf een doolhof , waar moeten we rekening mee houden…..

====================================================================

Thema de boot van sinterklaas

We maken eerst de boogjes met plasticine….

en tekenen het water onder de boot met boogjes naar onder, op het grote krijtbord….

probeer het thuis ook, later worden dit de letters uuuuuu

Nadien maken we de memory ( de juf vertelde eerst het verhaal van het prentenboek : Sint op drift )

We zoeken de weg in het doolhof, thema sint en kerstmis….. Kan jij de weg vinden….

============================================================

Thema paw patrol focus redden, helpen, samenwerken…..

insteek : lussen naar boven richting van de lus grafomotoriek

we leren dat er lussen naar onder zijn en lussen naar boven zijn, kunnen we ze beiden tekenen , zien we het verschil….

Later worden dit de letters

o jee, de dieren zitten vast in de boom, we moeten ze redden, we gooien een touw en trekken ze in veiligheid.

probeer het ook thuis !!!

Nog even extra oefenen, we draaien de lussen rond de blokjes, …..

Wie krijgt de knikker uit het doolhof, we moeten duwen, pitsen met duim en wijsvinger om de knikker in het juiste doolhof uit de stof te duwen, dit is de perfecte vingergymnastiek…. ( niet simpel hoor)

====================================================================

Thema : ik pen : de kikkersprong (grafomotoriek)

We kijken naar filmpjes hoe de kikkers springen met een boogje, we springen zelf zoals een kikker, met draad en plasticine maken we zelf de boogjes en laten we onze kikker springen, we tekenen de boogjes zelf ……

(deze worden in het eerste leerjaar de letter mmmmm ).

Nadien tekenen we ook kikkers op het krijtbord.

oefen je graag thuis ook ? download en print deze bijlagen…..

=============================================================

Thema : griezelen halloween,

onze gezichten zijn klaar, we printen ze af en gaan ze uit het fotokopieermachine halen, we knippen ze netjes uit en maken een achtergrond met geribbeld karton, in de gleufjes maken we lange lijnen , van links naar rechts, we proberen onze stift correct vast te nemen…..

foto s volgen van onze mooie resultaten,

—————————————————————————————————————–

Thema : we gaan op spokenjacht griezelen halloween

In de les media leren we werken met het programma ‘face changer 2’ .

We maken een selfie en vullen ons gezicht aan met griezeleffecten of andere,

de kleuters kiezen zelf welk gezicht ze maken. Sommigen kiezen een echte griezel ‘ face’ anderen kiezen voor een prinsessenuiterlijk…..

groep 1 de vierkantjes

We openen het programma face changer 2 selecteren een nieuwe pagina, klikken op het fototoestel en maken een selfie, dan mogen we 3 a4 x een attribuut toevoegen, selecteren, invoegen, akkoord geven. Als we twee keer akkoord geven is de foto opgeslagen, zo leren we werken met de computer.

——————————————————————————————————————-

Daan helpt de aarde redden ( afval sorteren, milieubewuster worden )

We bekijken de prenten van het prentenboek op de smart tv en vertellen zo het verhaal,

nadien als verwerking gaan we prenten bespreken en sorteren, is het een goed idee, is het een minder goed idee? schillen in het bed van kleine broer? schillen buiten in de compostbak? een pamper laten drogen op de verwarming ? een douche of een bad ?

Daarna sorteren we plastiek, glas, papier, schillen en tekenen we er een zakje rond, ( oefenen we zo de lussen naar onder in de schrijfmotorische oefeningen) nadien doen we dit op ons papier en als we klaar zijn tekenen we een knoopje op de zak, zo sorteerden we vier zakken met huisvuil !

Wil je thuis ook oefenen? download het document en print het uit…..

Oeps , het water loopt verloren naast het glas, welke lijnen moeten we erbij tekenen zodat het water IN het glas loopt, samen nadenken !!!! Zo is er geen verspilling !!!

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Oink de robot

We verwerken het verhaal van het boek in een spel met de beebot robot….

We moeten een raket maken en verzamelen blokken om deze te bouwen, we tellen hoeveel vakjes de robot moet vooruit rijden, wanneer moet hij draaien? , naar links of naar rechts?

Tellen tot en met 8 !

Kunnen we dan ook de raket tekenen…?

============================================================

Op vraag van de klasjuf leren we nog een keer over ons lichaamsschema, hoe tekenen we onszelf?

We dansen mee met de robot ,,,,,

Hangen onze benen aan ons hoofd ? kopvoeter? hebben we een hals, buik ? waar zijn onze armen en handen? enz…… We bestuderen ons lichaam in de spiegel..

tellen met de dobbelsteen en voorwaarts springen op een spelbord

********************************************************************************************************

Scan de qr code en speel het spel : welke woorden hebben we nodig in de kleuterschool.

qr code zoek dezelfde boekentas , speel de memory en oefen de woordenschat, kleurprent

********************************************************************************************************

We leren ons diertje (kenteken) kennen, ben ik in de groep van de driehoeken, cirkels, rechthoeken of vierkanten? We bekijken ons diertje op google afbeeldingen en vertellen erover…

Welke kleuren heeft mijn dier? wat eet het? waar woont het? heb je al ooit zo een dier gezien?

We oefenen om onze letters te schrijven en knippen de foto ’s van onze diertjes uit.

nadien spelen we een memory met de schoolwoordenschat, we oefenen de pincetgreep met duim en wijsvinger met het spel met de draaitollen, knikkers, enz….

groep van de cirkels !!!!