Thema de boot van sinterklaas
We maken eerst de boogjes met plasticine….
en tekenen het water onder de boot met boogjes naar onder,
probeer het thuis ook, later worden dit de letters uuuuuu
============================================================
Thema paw patrol focus redden, helpen, samenwerken…..
insteek : lussen naar boven richting van de lus grafomotoriek
we leren dat er lussen naar onder zijn en lussen naar boven zijn, kunnen we ze beiden tekenen , zien we het verschil….
Later worden dit de letters
o jee, de dieren zitten vast in de boom, we moeten ze redden, we gooien een touw en trekken ze in veiligheid.
probeer het ook thuis !!!
====================================================================
Thema : ik pen : de kikkersprong (grafomotoriek)
We kijken naar filmpjes hoe de kikkers springen met een boogje, we springen zelf zoals een kikker, met draad en plasticine maken we zelf de boogjes en laten we onze kikker springen, we tekenen de boogjes zelf ……
(deze worden in het eerste leerjaar de letter mmmmm ).
Nadien tekenen we ook kikkers op het krijtbord.
oefen je graag thuis ook ? download en print deze bijlagen…..
=============================================================
Thema : griezelen halloween,
onze gezichten zijn klaar, we printen ze af en gaan ze uit het fotokopieermachine halen, we knippen ze netjes uit en maken een achtergrond met geribbeld karton, in de gleufjes maken we lange lijnen , van links naar rechts, we proberen onze stift correct vast te nemen…..
foto s volgen van onze mooie resultaten,
—————————————————————————————————————–
Thema : we gaan op spokenjacht griezelen halloween
In de les media leren we werken met het programma ‘face changer 2’ .
We maken een selfie en vullen ons gezicht aan met griezeleffecten of andere,
de kleuters kiezen zelf welk gezicht ze maken. Sommigen kiezen een echte griezel ‘ face’ anderen kiezen voor een prinsessenuiterlijk…..
groep 1 de vierkantjes
We openen het programma face changer 2 selecteren een nieuwe pagina, klikken op het fototoestel en maken een selfie, dan mogen we 3 a4 x een attribuut toevoegen, selecteren, invoegen, akkoord geven. Als we twee keer akkoord geven is de foto opgeslagen, zo leren we werken met de computer.
——————————————————————————————————————-
Daan helpt de aarde redden ( afval sorteren, milieubewuster worden )
We bekijken de prenten van het prentenboek op de smart tv en vertellen zo het verhaal,
nadien als verwerking gaan we prenten bespreken en sorteren, is het een goed idee, is het een minder goed idee? schillen in het bed van kleine broer? schillen buiten in de compostbak? een pamper laten drogen op de verwarming ? een douche of een bad ?
Daarna sorteren we plastiek, glas, papier, schillen en tekenen we er een zakje rond, ( oefenen we zo de lussen naar onder in de schrijfmotorische oefeningen) nadien doen we dit op ons papier en als we klaar zijn tekenen we een knoopje op de zak, zo sorteerden we vier zakken met huisvuil !
Wil je thuis ook oefenen? download het document en print het uit…..
Oeps , het water loopt verloren naast het glas, welke lijnen moeten we erbij tekenen zodat het water IN het glas loopt, samen nadenken !!!! Zo is er geen verspilling !!!
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Oink de robot
We verwerken het verhaal van het boek in een spel met de beebot robot….
We moeten een raket maken en verzamelen blokken om deze te bouwen, we tellen hoeveel vakjes de robot moet vooruit rijden, wanneer moet hij draaien? , naar links of naar rechts?
Tellen tot en met 8 !
Kunnen we dan ook de raket tekenen…?
============================================================
Op vraag van de klasjuf leren we nog een keer over ons lichaamsschema, hoe tekenen we onszelf?
We dansen mee met de robot ,,,,,
Hangen onze benen aan ons hoofd ? kopvoeter? hebben we een hals, buik ? waar zijn onze armen en handen? enz…… We bestuderen ons lichaam in de spiegel..
tellen met de dobbelsteen en voorwaarts springen op een spelbord
********************************************************************************************************
Scan de qr code en speel het spel : welke woorden hebben we nodig in de kleuterschool.
qr code zoek dezelfde boekentas , speel de memory en oefen de woordenschat, kleurprent
********************************************************************************************************
We leren ons diertje (kenteken) kennen, ben ik in de groep van de driehoeken, cirkels, rechthoeken of vierkanten? We bekijken ons diertje op google afbeeldingen en vertellen erover…
Welke kleuren heeft mijn dier? wat eet het? waar woont het? heb je al ooit zo een dier gezien?
We oefenen om onze letters te schrijven en knippen de foto ’s van onze diertjes uit.
nadien spelen we een memory met de schoolwoordenschat, we oefenen de pincetgreep met duim en wijsvinger met het spel met de draaitollen, knikkers, enz….
groep van de cirkels !!!!